2012. február 10., péntek

Francia kenyér

Biztos nagyon sokaknak ismerősen hangzik a zsörtölődés, amely a konyhából szűrődik ki. A morzsálódó, vágásra nem alkalmas, alig egy-két napos kenyér miatt. Akkor kezdtem el kenyeret sütni, amikor megelégeltem mindezeket, hiszen az itthoni kenyér optimális esetben soha nem szokott megpenészedni. Ha jól össze van dolgozva, akkor morzsálódni is alig, és az sem mellékes, hogy semmiféle ízfokozót vagy stabilizálót nem használok az elkészítésekor, viszont a végeredmény mégis kiváló.
Tulajdonképpen nem is tudom, hogy miért francia a kenyér neve, a lényeg, hogy nagyon finom és nekem bevált ez a recept. Azért is szerettem volna mindenkivel megosztani.

 a kész kenyér, épp csak kivéve a sütőből

szeletelve, már az első kóstolás után :)

Recept (én fél adagból szoktam csinálni, de bátran vedd a dupláját mindennek, ha 1 kg-os kenyeret szeretnél sütni)

50 dkg liszt
1 ek. olaj (lehet zsír is)
1,5 ek. méz
1,5 dkg élesztő
só ízlés szerint
napraforgómag vagy lenmag, esetleg szezámmag tulajdonképpen csak az ízlés a döntő :)

Kb. 12-15 dkg lisztet kimérek. Beleöntöm egy nagy dagasztó edénybe úgy, hogy a közepén egy mélyedést hagyok. Ide belemorzsolom az élesztőt, rárakom a zsiradékot és a mézet. 2 dl langyos vizet hozzáadva összekeverem, hogy sűrű kovászt kapjak. Az így elkészült kovászt félreteszem, és 1 órán át kelni hagyom. Ez után hozzáadom a maradék lisztet, ízesítem sóval, szórok bele egy kevés teljes kiőrlésű lisztet. Kb. 2-2,5 dl langyos vizet hozzáadva összedagasztom, hogy jól formálható lágy tésztát kapjak. Megszórom napraforgó- és szezámmaggal, ezeket jól belegyúrom. Mindenkit arra bíztatok (azért nem is adok meg mennyiséget), hogy kísérletezze ki, mennyi maggal szeretné sütni a kenyerét.
Akkor vagyok kész a dagasztással, ha a tészta szép hólyagos és már nem ragad a kezünkhöz. 20-30 percig pihentetem, majd visszagyúrom és formázom. Általában ha dupla adagot gyúrok be, akkor a feléből kenyeret, a másik feléből pedig kis zsömléket formázok. A tésztát kiolajozott formába vagy tepsibe rakom. A formázás követően ismét hagyom pihenni a tésztát 15-20 percig. Előmelegített, 220 fokos sütőben megsütöm. A tetejét mindig megkenem vízzel még mielőtt a sütőbe teszem (csak sima vizet használok erre a célra, de vannak akik kevés keményítőt is tesznek bele), majd a sütés közben is egyszer. Szép fényesre sül tőle.



ez a szépség egy másik sütés eredménye

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | JCpenney Printable Coupons